13 Úno 2012

ORG: Heroes V

Vložil/a: Jutwen | V kategorii: ORG |
avatar

Autor: Bonhart

Úvod

Ještě než přejdu k samotnému článku, rád bych tímto poděkoval Jutwen za fotografické úsilí, mojí trpělivé Susan za podporu a nakonec i fakultě sociálních studií za gauč. O:)

Na následujících řádcích místy hrozí ztráta iluzí o tom, jaká je organizování akcí vždycky pohádka – není. Veškeré podobnosti s lidmi či událostmi z článku vyplývající nejsou náhodné, ale zcela záměrné a pravdivé. Při psaní přitom nebylo ublíženo žádným zvířátkům, ani těm plyšovým.

Rád bych, aby si kterýkoliv čtenář však odnesl především to pozitivní – že být organizátorem stojí za to, i když někdy budete mlátit hlavou do stěny…věřte mi, ten pocit na konci za to stojí. Právě tím spíš, o co větší horor to někdy je a přes zklamání, která vás taky mohou průběžně potkat.

Jakou akci pořádáš?

Heroesy, překvapil jsem někoho, kdo četl nadpis? 😀 Tedy celým názvem akce „Heroes V- Třinácté Zatmění“ (pokud jste grammar nazi, velké „Z“ tam skutečně není chyba). Vžila se však prostě ona zkratka „Heroesy“ nebo „Zatmění“, jak je komu bližší.

Od dob historického založení akce v roce 2008 letos máme 5. ročník, ale vzhledem k výrazné odlišnosti současného Zatmění od původního projektu se mluví spíše o druhém ročníku (započalo se tedy „nanovo“ roku 2011).

Jak bys akci charakterizoval?

Je pojatá primárně jako bitva, ale nese poměrně silné larpové a vlastně i strategické prvky, což obojí není záležitost obvyklá (a v článku se k tomuto ještě vrátím).

Jako termín konání byl dlouhodobě zvolen poslední víkend před letními prázdninami, což nám letos vychází na 22. – 24.6. Skýtá totiž celou řadu výhod, typicky především to, že střední školy už mají uzavřenou klasifikaci a zároveň do začátku prázdnin zbývá prakticky celý týden. Většina lidí je tudíž ještě přítomna, a pakliže nebyli doma exemplárně ztrestáni, mají ideální podmínky pro to někam vyrazit (třeba k nám… 🙂

Vše se odehrává nedaleko Ledče nad Sázavou (kraj Vysočina), u malé vesničky Zahájí (tři a půl domu, toulavá kočka a rozcestník :-D), kde táboříme právě na břehu řeky Sázavy (dá se v ní plavat, je mokrá, fakt…:-D) a hra pak probíhá v přilehlých lesích. Klíčovým faktorem výběru místa byla přístupnost většímu spektru lidí, aby neleželo u některého ze známých center (typicky Praha x Brno) a akce tak nebyla do budoucna pouze lokální záležitostí. Právě zde jsme navíc nalezli poměrně dobrou dostupnost, přátelské přijetí místními autoritami, nadprůměrné zázemí (skautskou kuchyni, pitnou vodu,…) a vhodnou hrací plochu (žádný stereotyp a nemusíte být přitom horolezec).

Cena současné registračky je přesně 100 Kč, jednak že se to hezky počítá a taky protože to považuji za hráčsky přátelské, na čemž mi dost záleží – právě pro ně ta akce je (na důchod se vydělává jinde, nebo by se alespoň mělo). Samotná hra probíhá v sobotu a část neděle (dopoledne). Mnohde se od nedělního dění upouští, ale já považuji tohle ořezávání trochu za alibismus, aneb „mně už se s tím nechce dělat“, na akci hráči přece jsou, aby si zabojovali / zahráli, no ne? Letos nás čeká také řada zlepšení, ať už přímo herních či neherních, příkladově čajovna / hospoda, památeční placičky, karetní hra na Heroesácké motivy, válečné praporce a třeba ještě mnohé další… 🙂

V dobách svého rozkvětu mohla mít akce kolem 120ti lidí, což dlouhodobě považuju za zlatý střed. Nicméně podle loňských stavů po rekonstrukci projektu i z celkových začátků vím, že může bez problémů fungovat i na polovině a hypoteticky horní hranicí naopak tvoří přibližně dvojnásobek. A věru že právě restaurace rozkvětové éry je to, čeho doufám se letos podaří dosáhnout.

Z čeho akce vychází?

No přece ze své počítačové sestřičky, téměř kultovní PC strategie Heroes V. S podobnou tematikou jen nyní jedna další akce – Stín smrti, který se však zaobírá 3. dílem serie a tudíž vlastně světem zcela jiným, byť z podobné autorské dílny. To už samo o sobě tvoří určitou výjimečnost, především oproti uchycení jiných fenoménů jako je Warcraft, Pán prstenů a další. Akce však není jen slepá kopie díla Ubisoftu (autor PC předlohy). Na stránkách se naopak můžete setkat s poměrně detailním popisem našeho zpracování světa, pochopit jeho fungování, projít aktuální část dějin i se blíže seznámit s jeho národy a nejednou známou osobností.

Rok 2008 byl jakýmsi předloze nejpodobnějším odrazovým můstkem, ale od té doby si už svět píše přičiněním hráčů svoji vlastní historii. Děj není nijak aktivně řízený, jednotlivé ročníky navazují a snahou je, aby byly co nejméně nalinkované nebo předvídatelné – svět je a bude takový, jakým si jej hráči stvoří, je to jejich svět, byť popostrkovaný jakousi organizátorskou „realitou“.

V čem se akce odlišuje od jiných?

Armády zúčastněných stran tvoří 22 rozdílných jednotek, nepočítaje velící hrdiny. Tyto se odlišují nejen vizuálně, ale také schopnostmi či kouzly, jimiž disponují, mají i rozdílnou mentalitu a vůbec každý druh je po všech stránkách svébytný, identifikovatelný a svým způsobem jedinečný. Což mimo jiné má posilovat RP, kostýmovou úroveň a vůbec celkové zapojení hráčů, spolu se zdůrazněním role jednotlivce (i úplný nováček není jen anonymní figurka pro velitele).

Výraznou roli hraje příběh. Nejen ten na první pohled viditelný, ale také množství postranních zápletek, do kterých může lidově řečeno „spadnout“ úplně každý, nebo i začít svoji vlastní. A nemělo by být překvapením, že mnohé věci nejsou takové, jakými se zdají být a mnohdy i ten poslední člen armády může, ať už vědomě či nevědomě, napáchat opravdu velké věci. S tím souvisí právě i možnost vůbec zapojení se do děje na jakékoliv úrovni, akce není jen o tom x-krát stereotypně rozsekat nepřítele a že velitel ví, zatímco řadové vojsko jen tiše kouká a nechápe.

Při tvorbě základní questové linie hry se snažíme, aby nejen úkoly nebyly klasické „běž a zbij támhle toho“ a neubíjely hráče stereotypem, ale aby se daly taky třeba vůbec i řešit vícero způsoby. Jinými slovy aby byl jasně rozpoznatelný cíl, ale volnější možnosti, jak jej dosáhnout (typicky mám-li něco získat, mohu původního majitele sice zabít, ale taky jej můžu prosit, vyhrožovat mu, něco mu slíbit,…záleží jen na hráčích).

V průběhu hry dochází k výstavbě domovských měst národů. Na to je však třeba mít ideálně stavět z čeho. Proto jsou tu kamenné doly a lesní pily rozmístěné na ploše, jež je třeba systematicky obsazovat. Budovy posilují jednotky, mohou ovlivňovat reinkarnaci, obléhání a vůbec jejich vliv je nezanedbatelný. Proto právě i boj o suroviny má svoji váhu a mimo to je věcí uvážení, jakým způsobem či pořadím budovy stavět a věru že někdy to není otázka jednoduchá.

Akce má také spolu se Stínem smrti jedinečný reinkarnační systém (jehož tvůrci jsou právě organizátoři Stínu smrti, s jejichž laskavým svolením jsme jej přejali a za což jim tímto děkuji). Je pro hráče jednoduchý, zároveň opět počítá s možností taktizování a řádně osvědčí velitelské schopnosti hrdinů, za což jim může být odměnou poměrně solidní paralýza překvapeného nepřítele.

V boji se pak můžete spoléhat na zvláštní schopnosti a magii. Někdo říká, že tyto elementy potlačuje strategii – hloupost. Právě schopnosti a magie totiž vnáší do střetů další rovinu, s níž je třeba počítat a moudrý velitel jich dokáže řádně využít, stejně jako kdo v souboji s protivníkem. Navíc jak už tomu tak bývá, vojenské tajemství je vojenské tajemství a tak právě vědomosti o dovednostech té které jednotky náležejí jen a pouze jejím hráčům (nejsou veřejné). Vyplatí se proto nejen do soupeře mlátit, ale také vnímat čeho je schopen, či se to pokoušet předvídat.

Akce je přístupná i hráčům mladším 15ti let, což má sice své podmínky, ale ty jsou už v současnosti součástí registračního popisu. Celkově disponuji vědomím, že účast takto mladších hráčů není, na rozdíl od některých tvrzení, žádný reálný právní ani odpovědnostní problém, pouze se stala určitým vsugerovaným strašákem a její největší globální překážkou je když na to přijde lenost strašáka odstranit.

Spolupracuješ na přípravách s někým?

Počítáme i schizofrenní osobnosti? 😀 Teď vážně. Jako hlavní organizátor vystupuju a rozhoduju já, především na místě se pak ale opírám o dva velice důležité spoluorgy, konkrétně Blizzyho a Ariena, za jádro internetové prezentace zase vděčíme Ytriagovi. Aktivně spolupracujeme taky s o.s. Thilisar ze Zábřehu. A pak samozřejmě s každým, kdo má zájem přiložit ruku, tlapu nebo drápy k dílu (těch je nemálo a jejich seznam by tudíž vydal asi na hodných pár řádků, ale oni vědí, že na ně myslím a jejich zásluhy nezůstanou nepovšimnuty).

***

Zuzana SuS-Rip Skaličková
Chtěla bych se zeptat, co Tě vedlo k tomu organizovat Heroesy? 🙂 Díky za odpověď.

Kdybych nebyl abstinent, tak bych řekl, že jsem asi musel být úplně ožralej.:-D Prapůvodně před lety úplně na začátku prostě nadšení, že do toho všichni půjdem, se skupinou, do které jsem tehdy patřil a prostě že to dáme (celý svět ti padne k nohám, znáš to :-D).

Po skončení ročníku 2010, který vlastně předcházel vzniku samotného Zatmění, už to bylo o poznání horší. Z úzkého organizátorského kruhu jsem byl odměnou za 3 roky práce takřka ze dne na den bez soudu vyhozen a ještě jsem si na to musel přijít sám. Přišilo se mi kdeco, ač důkazy nebyly na nic, ale o ty tam taky vůbec nešlo, nikdo je nepotřeboval.

Upřímně řečeno jsem prostě začal některým lidem překážet (nebo nezaváhali kterak využít situace) a tak nakonec dosáhli svého. Někteří hráči mi nemohli zapomenout pošramocené ego z porážek od strany, nad kterou jsem jako organizátor dohlížel, moji drzost trvat na tom, že pravidla platí pro všechny, všichni hráči mají před organizátory stejná práva i povinnosti a hra bude rozhodnuta na bitevním poli, ne tím komu se u stolu co přihraje protože to chce.

Někdo možná nerad slyšel, že na akci bude logo Molu jen přes moji mrtvolu (prostě jsem odmítal dát léta práce za sušenku, aby se jí chlubili jiní). Za otevřenou facku a záměrný výsměch jsem pak považoval i pozdější naložení s některými herními motivy, takové malé pálení čarodějnic, aby byl „trest“ řádně exemplární nejen vůči mně, ale i pro ujištění těch, co mi vytrvale organizátorskou stoličku pilovali a malé napomenutí, aby někoho náhodou nenapadalo si hlasitěji stěžovat (i když by to stejně už nic nezměnilo).

Poté co tě přejde vztek a zklamání, uvědomíš si, že máš prostě jen prázdné ruce a můžeš se na to s odpuštěním vy****. Ale v jednu chvíli jsem si řekl, že takhle teda ne (ehm…mezi slovy „teda“ a „ne“ bylo pravda ještě jiné slovo, ale to bych tu neříkal :-D). Takže dám dohromady všechno znovu, musím to brát jako výzvu a možnost stvořit něco lepšího. Začít realisticky zas úplně od nuly, bez jediné čárky na papíře.

Minulý rok a první Zatmění bylo z hlediska příprav pro mě horor – časový, finanční, prostě ve všech ohledech. Navíc s nejistým výsledkem, ale prostě buď x nebo, žádné kompromisy nebo pokusy, prostě se to udělá a pak přijmu výsledek, ale ne bez boje. A vida…dnes jsme tam, kde jsme, a já vím, že to za to stálo. Všechno zlé je k něčemu dobré a tak nejen že mi tehdejší „konec“ rozvázal ruce k tvůrčí činnosti jako takové, bez věčného dohadování o ničem, ale dal mi taky o to větší motivaci. Když ti někdo hází klacky pod nohy, můžeš buď brečet nad zlým světem, nebo ty klacky jeden po druhém vzít a vrazit je majitelům do zadnice.

A čeho chci vlastně dosáhnout? Co je to opravdu důležité? Že akci aktivně dělám s ohledem na to, co prosazuju, protože jenom kolem věcí kecat nikdy nic nezmění a chci, aby se pro hráče stala něčím nezapomenutelným, nejen na ten víkend, kdy se odehraje a na jednu dvě sezóny, ale skutečně z onoho Heroesáckého světa udělat něco víc – pro lidi (a jiné tvory). 🙂

Anežka Jutwen Michnová
Zaujalo mě, že oproti minulému roku – zatím to tak vypadá – se zúčastní mnohem víc hráčů a hráček. Čím si vysvětluješ zvýšený zájem o svou akci?

Napadá mě – kéž by. 😀 Zatím mám skutečně určité důvody být optimistou a chovat reálné předpoklady pro ono nové rozkvětové období z hlediska počtu účastníků…je to jedna z výzev, před kterou stojíme, že právě letošní ročník může být dost výjimečný. Čím bych si zájem vysvětlil…na to by asi měli odpovídat spíš ti, kteří jej reálně tvoří, takže sami hráči. Já můžu jenom doufat v to, že je přivádí prostě nadšení, jako tomu bývá i na ostatních akcích, ať už protože zažili léta minulá, nebo protože se o ně někdo podělil o pozitivní zkušenosti. Svým způsobem to samozřejmě zahřeje, protože je to pro mě, jako pro každého organizátora dobrá vizitka, a podporuje to moje úsilí v tom všem pokračovat 🙂

***

Závěrečné slovo

Děkuji za pozornost, doufám, že jste pro sebe třeba v článku našli něco užitečného, téma k zamyšlení, či snad jste alespoň jej shledali trochu čtivým (třeba v čekárně u zubaře jeden ocení :-D). A nyní si dovolím ještě co jako správný organizátor nemohu opomenout, tedy pozvat vás k nahlédnutí naší akce, rádi vás tam třeba uvidíme – www.heroes5.cz 🙂

DISKUSE:
Zuzana SuS-Rip Skaličková: Já děkuji za odpověd.Držím palce,ať se akce daří a vzkvétá! 🙂

Líbí se mi:
Sdílej:

Odpovědět